yad4u بازی رایانه ای درمان افسردگی و آلزایمر
صفحه اصلي

بازی رایانه ای درمان افسردگی و آلزایمر



بازی رایانه ای درمان افسردگی و آلزایمر



بازی رایانه ای درمان افسردگی و آلزایمر

برنامه ریزی برای تولید حدود ۲۰۰ بازی ایرانی، سرمایه گذاری دو میلیاردی بخش خصوصی و حذف ۹۰ درصدی کمک های دولتی، درمان افسردگی و آلزایمر و جنگ نرم از طریق بازی، بخش هایی از صحبت هایی است که مدیرعامل بنیاد ملی بازی بازی های رایانه ای در گفت وگوی ۴۵ دقیقه ای خود با ایسنا مطرح کرده است. دکتر بهروز مینایی مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور اظهار کرد: بنیاد ملی بازی های رایانه ای بعد از بحث اعتماد سازی در بین خانواده ها، فرهنگ سازی در این زمینه را در دستور کار خود دارد. فرهنگ سازی ابعاد مختلف و گسترده ای دارد که تأکید ما بیش تر بر ترویج فرهنگ صحیح استفاده از بازی های خارجی و نظام رده بندی بازی های رایانه ای (اسراء) برای مردم است. **از جنگ نرم تا درمان آلزایمر و افسردگی او ادامه داد: اهدافی که در پشت بازی های رایانه ای خارجی بوده و باید در نشست های آسیب شناسی مطرح و جنگ نرمی که در این بازی ها پنهان است، شناسانده شود. مینایی با یاد آوری این که بازی های رایانه ای جذابیت بالایی دارند و همین سبب می شود که کودکان علاقه وافری به آن پیدا می کنند، توضیح داد: کارکرد های مثبت بازی مانند آموزش، درمان، رفع افسردگی، پیشگیری از آلزایمر باید به مردم معرفی شود. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای به تفاهم نامه امضاء شده این بنیاد با وزارت بهداشت و درمان، اشاره کرد و افزود: در قالب این تفاهم نامه قرار است سمیناری با موضوع بازی درمانی برگزار شود و هم چنین تفاهم نامه دیگری با سازمان محیط زیست با موضوع آموزش فرهنگ حفاظت از محیط زیست از طریق بازی امضاء شده است. وی یادآورشد که در سطح آموزش و پرورش نیز هدفمان این است که در مقوله آموزش مفاهیم ریاضی و فکری از بازی رایانه ای کمک گرفته شود و شورای عالی آموزش و پرورش نیز از این طرح استقبال کرده است.

**بازی های داخلی که در خارج منتشر می شوند مینایی با بیان این که معرفی قوی بازی های ایرانی یکی از مسایل کلانی است که در فرهنگ سازی مطرح است، گفت: بازی های بومی باید به درستی به جامعه معرفی شوند و این رویداد با ایجاد شبکه توزیع مناسب گیم محقق خواهد شد. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان اینکه بنیاد در ساخت حدود ۱۰۰ بازی سرمایه گذاری کرده است، ادامه داد: بخشی از این بازی ها به بازار آمده و غیر از بنیاد، سایر نهادهای دولتی و بخش خصوصی نیز برروی حدود ۱۰۰ بازی بومی دیگر سرمایه گذاری کرده است؛ در نتیجه نزدیک به ۲۰۰ بازی کاملا ایرانی در اختیار داریم. وی درعین حال ادامه داد: با وجود این تعداد بازی بومی، خانواده ها به آن ها دسترسی کافی ندارند، چرا که برای آن ها شبکه توزیع مناسب وجود ندارد. مینایی با یادآوری اینکه نزدیک به ۲۰ بازی به مرحله انتشار رسیده اما شبکه توزیع داخلی به پخش آن ها اقدام نمی کند، گفت: به طور مثال طی روزهای آتی بازی «طلای سیاه» در خارج از کشور منتشر می شود اما در داخل توزیع کنندگان به توزیع آن اقدام نکردند. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به این که بیش ترین بازی های مورد استفاده به موضوعاتی چون تیراندازی، فوتبال و خشونت اختصاص دارند، تاکید کرد: این فرهنگ باید اصلاح شود و تا زمانی که شبکه توزیع قوی و اطلاع رسانی مناسب از مکان های تاثیر گذار مانند صدا وسیما نداشته باشیم، این فرهنگ اصلاح نخواهد شد. مینایی در پاسخ به این پرسش که چرا بنیاد ملی بازی های رایانه ای برای تبلیغات اقدام نمی کند؟ توضیح داد: این بنیاد برای انعقاد قرا داد و مشارکت در ساخت تیزرهای تلویزیونی اقدام کرده اما تا زمانی که مبلغ قابل توجهی برای تبلیغات هزینه نشود، باکس تبلیغاتی که برای آگهی در نظر گرفته می شود، مناسب نیست. مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان این که باید یک رویکرد فرهنگی نسبت به این محصولات که بیش تر جنبه اخلاقی، فرهنگی و آموزشی دارند در صدا وسیما به وجود بیاید، تاکید کرد: اگر بودجه مناسبی در اختیار ما قرار بگیرد قطعا نسبت به تبلیغات مناسب اقدام خواهیم کرد، چرا که هدف اولیه بنیاد در سال جاری این بود که بیش از یک پنجم از بودجه خود را روی مقوله فرهنگ سازی و تبلیغات متمرکز کند. وی به بودجه بنیاد ملی بازی رایانه ای، اشاره کرد و توضیح داد: بخش زیادی از بودجه بنیاد توسط دولت تامین می شود که امسال متاسفانه با توجه به محدودیت های بودجه ای بیش از ۹۰% این کمک ها کاهش یافته است.

**نمایشگاه بازی های رایانه ای؛ مصلی تهران مینایی درباره بازخورد نمایشگاه بازی های رایانه ای سال جاری گفت: در این نمایشگاه نزدیک به ۱۳۰ موسسه حضور داشتند، حجم بازی ها و فضای نمایشگاه نسبت به سال قبل چندین برابر شده بود و استقبال هم نسبت به سال گذشته چشم گیر تر بود، چنانکه ما حدود بازدید کنندگان را طی چهار روز بالای یک میلیون نفر تخمین می زنیم. وی به دستاورد های نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران اشاره کرد و ادامه داد: این نمایشگاه برای ما این پیام را داشت که بازی های رایانه ای آنقدر اهمیت دارد که می تواند به عنوان یک رسانه ی بسیار مهم فرهنگی، درآمد زایی، خلق ثروت و انتقال فرهنگ داشته باشد. مینایی افزود: از آنجا که بدنه مسوولان ما از ظرفیت بازیهای رایانه ای به عنوان یک هنر صنعت رسانه شناخت کافی ندارند، حضور مسوولان کشوری مانند رییس جمهوری، وزراء، نمایندگان مجلس و بسیاری از مدیران فرهنگی کشور در نمایشگاه تهران بسیار دلگرم کننده بود. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان این که استقبال مردم در نمایشگاه از بازی های بومی بسیار خوب بود، گفت: در چهار روز نمایشگاه ۱۰ گروه در قالب یک مسابقه به تولید بازی پرداختند و ۱۰ بازی محصول این مسابقه بود که تمام مراحل ساخت آن در نمایشگاه صورت گرفت.

**تاسیس مرکز رشد تولید بازی مینایی به تاسیس مرکز رشد تولید بازی در بنیاد ملی بازی های رایانه ای اشاره کرد و یادآورد شد: به علت استقبال خوبی که از مسابقه تولید بازی در نمایشگاه تهران شد، تصمیم گرفتیم مرکز رشدی با بودجه کم تاسیس شود تا علاقه مندان دانشگاهی مکانی برای عملی کردن ایده های تولید بازی خود داشته باشند. مینایی گفت: اگر قرار باشد بازی های داخلی بتوانند با تولیدات خارجی رقابت کنند، باید از لحاظ محتوایی و هنری غنای بیشتری داشته باشند. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای درباره رشته ایجاد شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی، گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی به رشته هنر، طراحی فنی بازی های رایانه ای مجوز کاردانی داده و شیوه ی پذیرش دانشجو از طریق خود دانشگاه جامع علمی کاربردی است که در بهمن ماه امسال راه اندازی خواهد شد. وی افزود: ظرفیت پذیرش دانشجو در هر رشته ۴۰ نفر است.

**میزان استفاده بازی های بومی در داخل کشور استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان این که آمار استفاده از بازی های داخلی زیر ۱۰ درصد است، تاکید کرد: این آمار مربوط به سال ۸۹ است و هدف ما در برنامه بلند مدت افق ۱۴۰۴ این است که این آمار را تبدیل به ۵۰ درصد استفاده کننده بومی کنیم، البته نمی توان مخاطب را به زور مجبور به استفاده از این بازی ها کرد، بلکه بازی بومی باید به حدی از کیفیت، تبلیغات و امکانات برخوردار باشد که بتواند با بازی خارجی رقابت کرده و نظر کاربران داخلی را جذب کند. به عقیده وی، بیشترین بازیکنان ما در سنین ۸ تا ۱۵ سال هستند که تقریبا ۶۰ درصد از بازیکنان را تشکیل می دهند.

** علت جذب نشدن سرمایه گذار خصوصی مینایی علت جذب نشدن سرمایه گذار خصوصی را نبود قانون کپی رایت دانست و تاکید کرد: سرمایه گذاران زیادی تمایل دارند که در بازی های رایانه ای سرمایه گذاری کنند، اما به دلیل رعایت نشدن قانون کپی رایت برای بازی های خارجی، این بازی ها بسیار ارزان فروخته می شود و شرکت های توزیع کننده به سود کم قانع اند. او ادامه داد: در نتیجه کف قیمت بازی خارجی در حد پول توجیبی کودکان ماست و این موضوع صنعت داخلی ما تحت الشعاع قرار می گیرد و بازی داخلی به عنوان یک بازی گران تلقی می شود و مشخصا این صنعت آورده چندانی نخواهد داشت. وی ادامه داد: بازی های داخلی نیز برای تولید به یک سرمایه اولیه نیاز دارند، برگشت این سرمایه در صورتی تحقق پیدا می کند که قانون کپی رایت رعایت شود و حداقل قیمت بازی آنقدر باشد که سرمایه بتواند برگشت داشته باشد.

**قیمت بازی های ایرانی سه برابر بازی های خارجی مینایی توضیح داد: اکنون بازی خارجی با کیفیت خوب با قیمت هزار تومان در بازار موجود است و بازی داخلی با حداقل قیمت سه هزار تومان، به همین دلیل مردم گمان می کنند که بازی داخلی گران است. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای با بیان این که رعایت قانون کپی رایت به ما اجازه می دهد که محدودیت های فرهنگی را نیز در واردات بازی های خارجی رعایت کنیم، افزود: رعایت این قانون فضا را برای صادرات بازی داخلی نیز باز می کند و هم چنین بازی های خارجی به قیمت واقعی خود بر می گردد، بنابراین بازی ایرانی نیز گران محسوب نمی شود. وی با یادآوری این که تاکنون با شیوه های ارایه شده بنیاد ملی بازی های رایانه ای بخش خصوصی نزدیک به دو میلیارد در این بازی ها سرمایه گذاری کرده است، افزود: شرکت هایی که می خواهند مجوز توزیع بازی های خارجی را دریافت کنند باید در یک بازی های داخلی سرمایه گذاری کنند. مینایی در مورد وضعیت صادرات بازی های رایانه ای ایرانی، گفت: به دلیل تحریم ها، شرکت های خارجی نمی توانند با کشور وارد تجارت شوند و حتما باید در کشور های دیگر یک نماینده داشته باشیم که بتوانیم روی صادرات تمرکز کنیم.

** آینده بنیاد ملی بازی های رایانه ای مینایی با بیان این که بنیاد ملی بازی های رایانه ای چشم انداز صنعت گیم کشور را برای افق ۱۴۰۴ تنظیم کرده است، تاکید کرد: راهبرد هایی تنظیم شده که به زودی به تصویب شورای عالی انقلاب اسلامی خواهد رسید و پس از تصویب بنیاد تلاش می کند که در جهت این راهبرد ها حرکت کند. او ادامه داد: اصلاح فرهنگ استفاده از بازی ها، منعطف شدن تبلیغات به سمت بازی های داخلی، مورد استفاده قرار گرفتن محصول ایرانی، صادرات بازی های بومی و تربیت نیروی مستعد برای تولید بازی، از اهداف این بنیاد است. **

علت شرکت نکردن در نمایشگاه رسانه های دیجیتال رییس بنیاد ملی بازی های رایانه ای درباره علل شرکت نکردن این بنیاد در نمایشگاه رسانه های دیجیتال، گفت: ما تقاضای شرکت در نمایشگاه را به دست اندرکاران این رویداد ارایه کردیم و درخواست شد که بخش بازی با توجه با اینکه بنیاد متولی عرصه گیم کشور است، در اختیار ما قرار گیرد، اما مرکز رسانه های دیجیتال به درخواست ما پاسخ نداد. وی درباره موازی کاری های صورت گرفته در حوزه بازی های رایانه ای گفت: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور کلیه مجوزها تنها در اختیار بنیاد ملی بازی های رایانه ای است و اگر مجموعه دیگری اقدام به صدور مجوز بازی رایانه ای کند، تخلف به حساب می آید. او تاکید کرد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، متولی عرصه گیم کشور بنیاد ملی بازی های رایانه ای بوده و مسولیت تمامی موارد مربوط به این حوزه نظیر برپایی نمایشگاه ها، مسابقات گیم، تولید و توزیع گیم و مراکز مرتبط با این عرصه همچون گیم نت ها با بنیاد ملی بازی های رایانه ای است. مدیرعامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، موازی کاری در عرصه فرهنگی را نوعی آفت برای فعالیت حرفه یی و موثر در این عرصه دانست و بر اهتمام تمامی مجموعه های فرهنگی بر انجام درست فعالیت ها در گستره قانونی تعیین شده تاکید کرد. مینایی در پایان تاکید کرد: برای تداوم موفقیت صنعت گیم کشور و ارتقای تولیدات این بخش اختصاص اعتبار و بودجه مناسب و حمایت جدی از نهاد متولی این عرصه ضروری است.



61 out of 100 based on 66 user ratings 421 reviews