سوخت رساني گاز نفتي مايع lpg


سوخت رساني گاز نفتي مايع lpg



سوخت رساني گاز نفتي مايع lpg
سیستم سوخت رسانی گازی نفتی مایع



سیستم lpg یکی دیگر از سیستمهای می باشد که در کاهش الودگی تاثیر بسزایی دارد lpg و cng


در کلیات با هم مشابه می باشند اما lpg و cng در بعضی موارد با هم تفاوت های دارند


مخزن گاز مایع : از مخزن گاز مایع برای نگهداری گاز مصرفی خودرو استفاده می شود و با توجه به نوع


خودرو و حجم موتور ان در ابعاد و اندازهای متفاوتی طراحی و تولید می شود بر روی بدنه مخزن گاز مایع


پلاک مشخصات مخزن و نیز یک عدد فلانچ برای نصب شیر مرکب تعبیه شده است مخازن گاز مایع در


ظرفیتهای 45 و 60 و 80 و 116 لیتری موجود می باشد که معمولا به شکل استوانه یا چنبره ای ساخته


می شود


مخزن های 60 لیتری که بیشتر مورد مصرف دارند دارای وزن خالی 26 کیلو گرم بوده و وزن انها در هنگام


که پر از مایع هستند در حدود 54 کیلو گرم می باشد ساختمان انها که بشکل استوانه ای می باشد دارای


ابعاد 840 در 315 میلیمتر می باشد مخازن گاز مایع را معمولا در صندوق عقب خودرو با دو عدد پایه و دو


عدد بست کمر بندی و قلاب محکم می نمایند


● طول مخزن گاز مایع باید در حدود 20 میلیمتر کوتاهتر از فاصله بین سطوح جانبی بدنه خودرو در محل


نصب مخزن باشد



● محل نصب گاز مایع باید دارای استحکام لازم باشد روی شاسی و یا نزدیک ان از محلهای مناسب نصب


مخزن گاز مایع می باشد


●سطوح تماس مخزن با بستهای کمربندی باید بوسیله عایقهای ضربه گیر محافظت شود


● مجرای تهویه مخزن باید حداقل 150 میلیمتر از سیستم تخلیه گازهای خروجی فاصله داشته باشد


● بستهای کمربندی باید مجزا و با فاصله مناسب از هم نصب گردند


●روش نصب مخزن نباید بگونه ای باشد که باعث بوجود امدن تنش اضافی در پوسته مخزن شود


● محل نصب مخزن نباید در مجاورت مناطق با حرارت بالا و منابع تولید جرقه باشد


●اگر از مخزن گاز مایع در فضای باز مانند قسمت بار وانت بارها استفاده می شود باید از پوشش فلزی


برای محافظت از ان استفاده شود


●مخزن گاز مایع باید طوی نصب شود که محور طولی ان عمود بر محور طولی خودرو باشد


●بهتر است کف مخزن مایع با بدنه خودرو تماس نداشته باشد و در صورت لزوم می توان از صفحات


لاستیکی استفاده نمود


● اتال زمین سیستم گاز خودرو نباید در مجاورت مخزن و متعلقات ان برنامه داشته باشد


●محل نصب مخزن بایستی بگونه ای باشد که از جمع شدن رطوبت و ایجاد خوردگی جلوگیری شود


●کلیه پیچها و بستهای محکم کننده مخزن بایستی در مقابل ارتعاشات خودرو مقاوم بوده و شل نشوند


● محکم کردن بیش از اندازه تسمه های مخزن منجر به خم شدن پایه های تلسکوپی می شود که باید


از این کار اجتناب کرده و در بازرسی های دوره ای از عدم وجود ان مطمئن شوی



پورشه پانامرای استیشن آمد !!!

1:



شیر مرکبmulti valve (LPG)


این شیر بر روی گاز مایع نصب گردیده و دارای اجزا مختلفی است که هر یک دارای وظایف جداگانه ای


می باشد


شیر اطمینان safety valve1


در صورتی که فشار داخل مخزن از 25 بار فراتر رود این شیر عمل کرده و گاز را با جریان مناسبی به


بیرون هدایت می کند


2شیر یک طرفه


در هنگام سوخت گیری گاز مایع این شیر اجازه ورود گاز را به داخل مخزن داده و از خروج گاز از داخل


مخزن به بیرون جلوگیری می کند این کار بوسیله یک ساچمه و فنر انجام می شود هنگامی که لوله پرکن


جایگاه سوخت گیری را وارد مجرای سوخت گیری خودروی خود می نماییم فشار گاز ورودی بر نیروی فنر


پشت ساچمه غلبه کرده و گاز وارد مخزن می شود و پس از خروج لوله پرکن فشار فنر ساچمه را به جلو


رانده و راه خروج گاز بسته می شود


3- شیر دستی قطع جریان گاز


دو عدد شیر دستی جهت باز و بسته کردن مسیر ورودی و خروجی گاز در نظر گرفته شده هست که در


مواقع ضروری مانند عملیات تعمیر یا تست دوره ای می توان انها را بصورت دستی باز وبسته کرد


شیر قطع جریان ناگهانی excess flow valve 4 -


در مواردی که جریان گاز مایع خروجی از مخزن بطور ناگهانی افزایش یابد این شیر مسیر خروج گاز از


مخزن را می بندد این عمل در تصادفات ناحیه عقب خودرو که محل نگهداری مخزن گاز مایع می باشد از


خروج گاز مخزن جلوگیری می کند و ایمنی را افزایش می دهد این شیر تا وقتی که فشار دو طرف ان به


حد معینی رسد همچنان بسته می ماند به همین دلیل به هنگام عمل کردن ان یک جریان ضعیف گاز


خروجی شیر مرکب وجود دارد که برای ایجاد تعادل فشار دو طرف شیر طراحی شده هست


5شیر خروجی گاز مخزن


این شیر در مسیر خروجی گاز مخزن برنامه گرفته و بوسیله ان گاز مایع از مخزن خارج می شود


شناور float 6-


این شناور که دارای یک هستوانه از جنس فوم و یک بازوی فلزی هست درون مخزن گاز مایع برنامه گرفته


است و همراه با افزایش یا کاهش سطح گاز درون مخزن حرکت نموده و بوسیله یک اهن ربای دائمی که


بر روی ان تعبیه شده هست عقربه نشاند هنده سطح میزان گاز درون مخزن را حرکت می دهد


7شیر قطع جریان 80 %


بدلایل ایمنی هرگز نباید بیشتر از 80 % حجم مخزن را پر کرده به همین دلیل تجهیزاتی را برنامه داده اند


که پس از پر شدن 80 % حجم مخزن بطور خودکار مسیر گاز مایع به درون مخزن را ببندد


عقربه نشاندهنده سطح گاز درون مخزن level pointer 8-


این عقربه از طریق اهنربای شناور حرکت کرده و میزان گاز درون مخزن را نشان می دهد


سنسور سطح گاز درون مخزن level gauge sensor 9-


در این مدار با حرکت عقربه نشاندهنده سطح گاز میان دو سنسور سیگنالی به مدار کلید انتخاب سوخت


ارسال می شود که با روشن و خاموش کردن پنج دیود نوری سطح گاز درون مخزن را به اطلاع راننده


می رساند


در پوش شیر مرکب یا محفظه ضد گاز gas-tight cover (LPG)


این درپوش از جنس پلاستیک بوده و محفظه شیر مرکب را گاز بندی می نماید تا در صورت بروز نشتی


احتمالی مانع خروج گاز از شیر مرکب شود این درپوش دارای دو مجراع گردش هوا می باشد که بوسیله


لوله خرطومی به دو عدد چپقی پلاستیکی متصل هست این چپقی ها در سورخهایی که کف صندوق عقب


خودرو ایجاد می شود نصب گردیده و از طریق گردش هوا به درون خرطومی و درپوش شیر مرکب امکان


تهویه هوا تخلیه هرگونه نشتی احتمالی گاز را بوجود می اورد


رگولاتور یا فشار شکن یا تبخیر نماينده (LPG)


رگولاتور وظیفه دارد گاز درون مخزن را برای هستفاده در موتور از حالت مایع به گاز تبدیل کرده و فشار ان


را تا حد فشار اتمسفر کاهش دهد .


نگاهی به ام وی ام x33 !!!
رگولاتور در مسیر گاز خروجی مخزن گاز مایع پس از شیر برقی برنامه



گرفته هست شیر برقی گاز بین مسیر خروج گاز از مخزن و رگلاتور قرارگرفته و در حالت عادی بسته هست


و راه ورود گاز به رگولاتور را می بندد در حالتی که راننده کلید انتخاب را در وضعیت هستفاده از گاز مایع


برنامه دهد این شیر برقی فعال شده و مسیر گاز بدون رگولاتور را باز می کند درون این شیر برقی یک *****


کاغذی وود دارد که از ورود ناخالصی ها بدرون رگولاتور جلوگیری می کند


1ورودی گاز مایع -


از این دریچه برنجی گاز مایع وارد اتاقک اول رگولاتور می شود


اطاقک مرحله اول frist stage room 2-


در این اتاقک یک دیافراگم و شیطانک و شیطانک متصل به ان وجود دارد که توسط یک فنر فشار گاز


ورودی به این اتاقک به میزان مناسبی کاهش یافته و تبخیر می شود در تبخیر نماينده های 100 کیلو وات


فشار خروجی در حدود 0.7 تا 0.8 واحد فشار بار می باشد


3شیر برقی رگولاتور


این شیر برقی در مسیر بین اتاقک مرحله اول و دوم برنامه گرفته هست به عبارت دیگر به هنگامی که شیر


برقی گاز بسته یا باز هست این شیر نیز بسته یا باز می باشد این شیر برقی جهت افزایش ضریب ایمنی


سیستم گاز سوز بکار برده شده هست و از ورود ناخواسته گاز به موتور جلوگیری می نماید


اتاقک مرحله دوم SECOND STAGE ROOM - 4


گاز مایع پس از تبخیر شدن و کاهش فشار در مرحله اول از طریق شیر برقی رگولاتور وارد اتاقک مرحله


دوم می شود فضا و دیافراگم این اتاقک از اتاقک مرحله اول بزرگتر بوده و فشار گاز داخل ان در حدود


فشار اتمسفر می باشد متناسب با مکش ایجاد شده توسط موتور دیافراگم مرحله دوم مجرای ورودی گاز


به این اتاقک را توسط شیطانک متصل به دیافراگم باز و بسته نموده و گاز نیاز موتور را فراهم می کند


اتاقک گردش اب گرم hot water room 5-


برای تبخیر شدن گاز مایع در اتاقک مرحله اول از گرمای اب خنک نماينده موتور استفاده می شود اب گرم از


طریق دو عدد شیلنگ و چپقی به اتاقک گردش اب گرم و رگولاتور وارد و خارج شده و گرمای مورد نیاز


برای تبخیر شدن گاز را از طریق تبادل حرارتی با اتاقک مرحله اول فراهم می کند


پیچ تنظیم دور ارام IDLE ADJUSTMENT 6-


توسط این پیچ میزان گاز مورد نیاز موتور در حالت دور ارام تنظیم می شود


7پیچ تنظیم حالت شتاب گیری خودرو


سرعت حرکت دیافراگم اتاقک مرحله دوم باید متناسب با فشردن پدال گاز و مکش موتور به همین منظور


بر روی شیطانک مرحله دوم یک فنر تعبیه شده هست که بوسیله پیچ النی سرعت حرکت دیافراگم مرحله


دوم قابل تنظیم خواهد بود


8خروجی گاز مایع


از این دریچه برنجی گاز مایع برای مصرف در وتور از رگولاتور خارج می شود


شیر برقی بنزین (LPG)


این شیر در مسیر لوله بنزین بین پمپ بنزین و کاربراتور خودرو برنامه گرفت و در حالت عادی بسته است و


وقتی این مسیر را باز می کند که راننده کلید انتخاب سوخت را در وضعیت بنزین برنامه دهد


زیرا این شیر برقی یک شیر دستی بنام شیر یکسره بای پس وجود دارد که در موارد ضروری مانند


مواقعی که امکان فعال کردن هیچیک از شیرهای برقی گاز و بنزین توسط کلید انتخاب سوخت وجود


نداشته باشد مسیر بنزین با بستن این شیر یکسره باز خواهد شد


فوتون تونلند یا پیک آپ جدید ایران خودرو دیزل !!!

2:



مخلوط نماينده یا میکسر (LPG)


وظیفه میکسر مخلوط کردن نسبت مناسبی از هوا و گاز برای مصرف در وموتور می باشد این قطعه بر


روی کاربراتور نصب می شود و بر حسب شکل دهانه کاربراتور و نوع عملکرد میکسر و حجم موتور در


انواع مختلف طراحی می شود


پیچ حداکثر جریان (LPG)


توسط این پیچ حداکثر جریان گاز مورد نیاز در دورهای بالا پیش از ورود به میکسر تنظیم می شود


پر کن refueling point(LPG)


پر کن وسیله ایست که از طریق اتصال تلمبه گاز به ان گاز مایع به درون مخزن جریان یافته و عمل


سوختگیری انجام می شود این وسیله یک شیر یک طرفه بوده و تنها امکان ورود گاز به داخل مخزن را


می دهد


کلید انتخاب سوخت change – over switch (LPG)


توسط این کلید می توان نوع سوخت مصرفی خودرو را از گاز به سوخت دوم خودرو یا بلعکس تغییر و از


میزان گاز موجود در مخزن اطلاع یافت این کلید دارای یک مدار الکترونیکی بوده و از بخشهای زیر تشکیل


گردیده هست


1کلید انتخاب سوخت


با استفاده از این کلید می توان نوع سوخت مصرفی خودرو را انتخاب کرد این کلید با فرمان دادن به شیر


برقی گاز شیر برقی بنزین و شیر برقی رگولاتور انها را متناسب با سوخت انتخابی مورد نظر راننده باز و


بسته می نماید


به هنگام تغییر سوخت از گاز به بنزین و یا بلعکس فرمانهای ارسالی به شیر برقی متفاوت می باشد


بدین ترتیب که فرض می کنیم خودرو در حال هستفاده از سوخت گاز هست و می خواهیم از سوخت بنزین


استفاده نماییم در این حالت چنانچه مستقیماشیر برقی گاز را ببندیم و شیر برقی بنزین را باز کنیم خودرو


خاموش خواهد شد زیرا پیاله بنزین کاربراتور خالی از سوخت بوده و برای پر شدن ان نیاز به وقت کوتا


می باشد لذا در این حالت کلید انتخاب سوخت چند لحظه هر دو شیر گاز و بنزین را فعال کرده و سپس


بطور خودکار شیر برقی گاز را می بندد با این نوع تغییر سوخت از خاموش شدن خودرو جلوگیری خواهد


شد اگر بخواهیم سوخت مصرفی را از بنزین به گاز تغییر دهیم در این حالت چنانچه مستقیما شیر برقی


بنزین را ببندیم و شیر گاز را باز کنیم موتور به حالت لرزش می افتد (خفه کردن موتور ) زیرا خودرو از


سوخت بنزین هستفاده می کرده و به همین دلیل پیاله کاربراتور مقداری بنزین خواهد داشت که پس از


فعال شدن شیر برقی گاز در واقع موتور از هر دو سوخت بنزین و گاز هستفاده خواهد کرد لذا موتور خفه


کرده و خاموش خواهد شد


برای جلوگیری از این مشکل باید اجازه دهیم سوخت درون پیاله کاربراتور کاملا خالی شده و سپس از


سوخت گاز استفاده کنیم بنابراین به هنگام تغییر سوخت از بنزین به گاز کلید انتخاب سوخت فرمان بسته


شدن هر دو شیر برقی بنزین و گاز را می دهد و تا که بنزین کاربراتور مصرف شود این حالت ادامه


خواهد داشت پس از ان شرایط جهت هستفاده موتور از سوخت گاز فراهم می شود


نشانگر سطح گاز مخزن level indicator 2-


این نشانگر تعدادی دیود نوری سبز و قرمز دارد که هر یک از چراغهای سبز رنگ نشان دهنده سطح


معینی از گاز درون مخزن می باشد چراغ قرمز رنگ تنها وقتی روشن می شود که گاز درون مخزن رو به


اتمام باشد به هنگام پر بودن مخزن تمام چراغهای سبز رنگ روشن شده و هر بار که حجم گاز به نسبت


معینی کاهش می یابد یکی از چراغهای سبز رنگ خاموش می شود


3مدار ساسات -


وقتی که خودرو از سوخت گاز مایع هستفاده می کند و با باز کردن کلید هستارت خودرو شیر برقی گاز


بطور خودکار باز می شود و برای چند ثانیه گاز بدون میکسر و کاربراتور جریان می یابد و سپس مدار


فرمان الکتریکی بستن گاز را ادامه داده و شیر برقی گار را غیر فعال می کند بدین ترتیب پیش از هستارت


زدن مقداری گاز جهت روشن شدن اولیه موتور فراهم می شود


4مدار قطع گاز


در حالتی که موتور با سوخت گاز کار می کند ممکن هست به هر دلیل خودرو خاموش شود و بدلیل انکه


کلید مصرف سوخت باز هست برق داخل سیستم شده و باز بودن شیر برقی گاز می تواند موجب نشت


گاز در محوطه موتور و بروز حادثه شود به همین دلیل در مدار الکترونیکی کلید سوخت یک مدار حفاظتی


طراحی شده هست که به محض خاموش شدن موتور شیر برقی گاز را غیر فعال نموده و مسیر جریان گاز


را می بندد



سوخت رساني گاز نفتي مايع lpg


منبع : سیستم های سوخت رسانی جامع خودرو (مهندس حسین رمضانی)


59 out of 100 based on 54 user ratings 829 reviews