عاشیق های آذربایجان


عاشیق های آذربایجان



عاشیق های آذربایجان

.
«ناگفته» شوالیه آواز ایران
 موسیقی عاشیقی آذربایجان، بخشی از تاریخ و ادبیات نمایشی این سرزمین را در خود جای داده كه مضامین داستانی را توسط موسیقی بیان می كند.
.
آلبوم «مسیر نگاهت» اثر نگین زمردی
عاشیق های آذربایجان
.
ایرج  ،خواننده
از سده های پیش از میلاد مسیح، اقوامی در محدوده جغرافیایی امپراتورای ایران زندگی می كردند كه از اونها به عنوان قوم 'سكاها' در تاریخ یاد می شود كه در كنار دیگر اقوام ایرانی، غنی ترین منطقه چند فرهنگی خاورمیانه را تشكیل می دادند..
همایون شجریان جایزه باران شد
سكاها، دسته ای از امت كوچ نشین آریایی تبار بودند كه از شمال سیبری تا محدوده جنوب دریای خزر اسكان داشتند و به موجب زندگی در اقلیم سخت، امتی جنگاور بودند كه جنگ های بین این قوم و حكومت مركزی ایران باستان، طی تاریخ این موضوع را تصدیق می كند.
.
در حاشیه جشنواره موسیقی فجر
تمامی جمعیت اقوام ترك زبان شمال غربی ایران تا همین قرون اخیر(دوره قاجار) و پیش از انعقاد قراردادهای گلستان و تركمنچای بین ایران و روسیه، زیر نظر حكومت مركزی ایران اداره می شدند اما انعقاد چنین قراردادهایی سبب شد بخشی از سرزمین های ترك زبان بین ایران و امپراتوری روسیه اون وقت تقسیم شود..
شکوه های بی کلام

استان های اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی را می توان به عنوان مهمترین مناطق زندگی اقوام ترك برشمرد كه از لحاظ ریشه های فرهنگی، هنری و آداب و رسوم از نقاط مشتركی برخوردار هستند..
كنسرت اركستر ملی پس از نوروز
موسیقی در زندگی امت این سرزمین جایگاه ویژه ای دارد و مانند انواع موسیقی نواحی، برگرفته از آداب و رسوم، اقلیم جغرافیایی، نگرش و جهان بینی امت این منطقه هست..
حسین علیزاده بی پروا می نوازد
موسیقی عاشیقی آذربایجان، فقط از لحاظ شنیداری مورد توجه نیست بلكه بخشی از تاریخ و ادبیات نمایشی این سرزمین را در خود جای داده كه می توان به اجرای داستان 'لیلی و مجنون' نظامی گنجوی اشاره كرد كه مضمون داستانی را توسط موسیقی بیان می كند..

سكاها، دسته ای از امت كوچ نشین آریایی تبار بودند كه از شمال سیبری تا محدوده جنوب دریای خزر اسكان داشتند و به موجب زندگی در اقلیم سخت، امتی جنگاور بودند كه جنگ های بین این قوم و حكومت مركزی ایران باستان، طی تاریخ این موضوع را تصدیق می كند.
.

امت این سرزمین طی تاریخ به علت مقابله با ظلم و تجاوز، شاهد جنگ های بسیاری بودند و همین موضوع سبب شد قهرمانان میهنی جایگاه ویژه ای در فرهنگ این اقوام داشته باشند.
. علاقه امت این اقوام به موسیقی موجب شد، عاشیق ها از موسیقی به عنوان ابزاری برای بیان وقایع تاریخی هستفاده كنند كه این امر سبب ماندگاری و انتقال بخشی از تاریخ این سرزمین بصورت سینه به سینه شد.. از 'قوپوز' می توان به عنوان اصلی ترین ساز موسیقی عاشیقی یاد كرد كه در دسته ساز های مضرابی برنامه می گیرد؛ البته در بعضی مواقع از 'بالابان' و 'نقاره' به عنوان همراهی كننده در بیان این نوع موسیقی هستفاده می شود.. موسیقی عاشیقی در بیشتر موارد به علت مهم بودن مضمون شعر، از لحاظ فرم بر پایه كلام هستوار هست و عاشیق ها در كنار نوازندگی، باید به خوانندگی نیز تسلط داشته باشند.. موسیقی آوازی این منطقه از پیشینه غنی برخوردار هست و ریشه های مشتركی با مكتب دستگاهی ایران دارد، با این تفاوت كه فواصل در این موسیقی تعدیل شده و دیگر موسیقی ربع پرده ای جایگاهی در این نوع موسیقی ندارد.. در این موسیقی، هستفاده از فواصل كروماتیك(نیم پرده) مرسوم هست كه می توان از دستگاه سه گاه مرسوم در موسیقی عاشیقی نام برد كه بر روی فواصل كروماتیك تاكید می كند.. البته باید به این مطلب اشاره كرد كه گویش هر منطقه در شكل گیری آوازها و فراز و فرود های نغمات نقش مهمی دارد؛ برای مثال دستگاه 'چهارگاه' این منطقه فواصل مشتركی با موسیقی ایرانی دارد اما نت های 'اشاره' و 'ایست' های اون متغیر هست..
عاشیق های آذربایجان
. 'تحریر آوازی' نیز در این موسیقی از جایگاه ویژه ای برخوردار هست، چنانكه دیده می شود همچون بیشتر مكاتب موسیقی شرق، بیشتر مدلاسیون های دستگاهی توسط تحریر آوازی انجام می شود.. استفاده از دستگاه های چهارگاه، راست، شور، سه گاه در این نوع موسیقی مرسوم هست.. این موسیقی نگاهی حماسی به روایت تاریخی سرزمین های ترك نشین دارد و این مهم سبب شده كه وجود ریتم به عنوان یكی از اركان بیان حماسه در موسیقی مورد توجه برنامه گیرد.. جنگ آوری و سلحشوری امت طی تاریخ سبب به وجود آمدن رپرتوارهای ریتمیك متفاوتی در این منطقه شده كه با سرعت بالای اجرا همراه هست از این میان می توان به فرم 'لزگی' اشاره كرد.. معمولا در این نوع موسیقی، از ریتم های معمول كه در موسیقی شرق رواج دارد هستفاده می شود كه از این میان می توان به ریتم های '4 و 2' و '8 و 6' اشاره كرد؛ دورهای '7 و 5' ضربی نیز در این موسیقی وجود دارد اما با گذشت وقت و نگاه عامیانه به موسیقی، كمرنگ تر شده و كمتر مورد هستفاده برنامه می گیرد.. عاشیق ها به عنوان راویان تاریخی سرزمین های ترك نشین با هستفاده از موسیقی، بخشی از تاریخ امت این سرزمین را همچنان پایدار نگاه داشته اند.. موسیقی دستگاهی آذربایجان نیز وابستگی های بسیاری به موسیقی عاشیقی دارد و . آذربایجان كه اكنون غنی ترین مكاتب موسیقی خاورمیانه را دارا هست، مدیون همین عاشیق هایی هست كه طی وقت برای نگهداری موسیقی نواحی این منطقه سختی های بسیاری را متحمل شده اند..

بخش هنری تبیان. منبع: . . ایرنا .


نظرات کاربران

71 out of 100 based on 36 user ratings 811 reviews